Detail akce | Vánoční koncert hvězd vážné hudby

Vánoční koncert hvězd vážné hudby

PC062049.jpg
6. 12. 2019 Galerie Františka Drtikola, Zámeček – Ernestinum, Příbram  
Vánoční koncert hvězd vážné hudby při příležitosti vernisáže výstavy Příbramské betlémy. Vystoupí Kateřina Englichová – harfa, Jitka Hosprová – viola, Markéta Böhmová – soprán a Vilém Veverka – hoboj. Vernisáž začíná v 17.00, koncert v 18.00.

Dramaturgie a hudební příprava: doc. Norbert Baxa

Program je komponován z děl autorů G. F. Händela, W. A. Mozarta, C. Debussyho, A. Hasselmannse a B. Smetany.


Kateřina Englichová patří k výrazným osobnostem evropského interpretačního umění. Vystudovala Konzervatoř v Praze a prestižní Fulbrightovo stipendium jí umožnilo studova na Curtisově Institutu ve Filadelfii, USA. V létě 2017 dokončila postgraduální studium na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně.

Spolupracovala s významnými umělci a soubory, jak v zahraničí – Mstislav Rostropovič, Carol Wincenc, Gerard Causé, Cindy Phelps, Eugenie Zukerman, Robert Davidovici, Michael Kofler, ad., tak u nás – Josef Suk, Pavel Šporcl, Ivan Ženatý, Škampa kvarteto, Pražákovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Haas Quartet, Ensemble Inégal, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor ad. Jako sólistka spolupracovala s dirigenty Zdeňkem Mácalem, Jiřím Bělohlávkem, Petrem Vronským, Ondřejem Kukalem, Jakubem Hrůšou, Pietari Inkinenem, Markem Štilcem ad.

Několik let hrála s Filadelfským symfonickým orchestrem. Zúčastnila se festivalů – Tanglewood, Tucson Music Festival v USA, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music festival v Japonsku, Pražské jaro, Pražský podzim, Dvořákova Praha, Festival Marnach (Lucembursko), Carintischer Sommer (Rakousko), Festival Mitte Europa, Sarajevská zima (Bosna), Festival Záhřeb (Chorvatsko) ad. Vedla mistrovské kurzy v USA (Juilliard School of Music, Curtis Institute of Music), v Kanadě, ve Velké Británii, Hongkongu, Lucembursku, harfový seminář v Santuario di Crea v Itálii. Každé léto vede kurzy na festivalu Ameropa.

Kateřina Englichová vystoupila jako sólistka mimo jiné s Filadelfským symfonickým orchestrem, se San Francisco Chamber Orchestra, s Vancouver Symphony Orchestra, s Hongkongským symfonickým orchestrem, s Brandenburským symfonickým orchestrem, s Budapešťským symfonickým orchestrem, s Českou filharmonií, s Brněnskou filharmonií, se symfonickým orchestrem Katowice, s Georg Solti komorním orchestrem Budapešť, s Českou filharmonií, se Symfonickým orchestrem FOK, s Českým komorním orchestrem, s Talichovým komorním orchestrem, s Barocco sempre giovanne ad.

Podílela na více než 40 CD nahrávkách. Je držitelkou prvních cen z mnoha mezinárodních soutěží (USA, Itálie, Rakousko) - mimo jiné i Pro Musicis Int. Award v New Yorku. Kateřina Englichová obdržela také Cenu Komorního spolku při České filharmonii za přínos v komorní hudbě a cenu lucemburského hudebního časopisu Supersonic Pizzicato za nahrávku francouzské komorní hudby. S Kateřinou Kněžíkovou získaly v lednu 2018 cenu Prague Classic Award v kategorii komorní hudba.

Kateřina Englichová je porotkyní v mezinárodních soutěžích - Itálie, Kanada, USA, Česká republika. V říjnu 2018 byla členkou poroty v největší světové soutěži harfenistů „Israel Harp Competition“.

Několik let byla členkou komise Nadace „Plaváček“ Juraje a Deany Jakubiskových, která pomáhá dětem z dětských domovů v uměleckých aktivitách. Je členkou Společnosti Antonína Dvořáka a „Harp Society”.


Jitka Hosprová ztělesňuje dynamické pojetí klasické hudby. Svojí vášní pro violu upoutává pozornost obecenstva k tomuto často přehlíženému nástroji a současně inspiruje skladateleke komponování nových děl pro tento nástroj. Vítězka mezinárodní Beethovenovy interpretační soutěže vystudovala Konzervatoř v Plzni a u doc. Jana Pěrušky absolvovala Akademii múzických umění v Praze. K violovému mistrovství ji po studiích dovedl legendární italský violový virtuóz Luigi Alberto Bianchi. Jitka Hosprová debutovala po studiích v USA koncerty ve Washingtonu DC a New Yorku. Na základě úspěšných vystoupení zahájila spolupráci s významnou newyorskou agenturou Hunstein Artists a byla představena americkému publiku.

Světovou veřejnost oslovila vystoupením ve Washingtonu DC při slavnostním předání ceny Medal of Freedom Ronalda Regana in memoriam dr. Miladě Horákové. V sezóně 2007 se představila americkému publiku v Los Angeles a Connecticutu jako sólistka French Chamber Orchestra a také sólovým recitálem v New Yorku. Zdobí ji sólová debutová vystoupení v Londýně, Vídni, Paříži, Stockholmu, Římě, Miláně, Santiagu de Chile, Brazílii, Hongkongu, Tunisu a svými koncerty se představila ve většině evropských zemí. Jitka Hosprová vystupuje s předními českými a světovými orchestry, významnými dirigenty a hudebními osobnostmi. Na svém kontě má více než desítku CD, nahrává pro společnosti Supraphon, Arco Diva, Multisonic a Bohemia Records. Je zakladatelkou a ředitelkou hudebního festivalu Procházky uměním a hraje na violu, kterou pro ni vyrobil v roce 2012 Petr Zdražil.


Markéta Böhmová se narodila se v Brně do hudební rodiny, začínala ve sboru Kantiléna a poté účinkovala v mnoha představeních Národního divadla Brno jako členka dětského sboru. Během svého studia na Pedagogické fakultě MU v Brně několikrát úspěšně reprezentovala školu na pěveckých soutěžích a v roce 2014 pokračovala ve svém studiu i v zahraničí na státní konzervatoři v italském Campobassu pod vedením profesorky Aldy Caiello. V témže roce se zúčastnila Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde obdržela dvě zvláštní ceny za interpretaci. V roce 2018 úspěšně zakončila svá magisterská studia a již pravidelně spolupracuje s mnoha orchestry - (AKAMUS, L'armonia Terrena, Česká filharmonie, Czech virtuosi, Filharmonie Brno, Zlínská filharmonie, atd.) a dirigenty (M. Minkowski, A. Liebreich, J. Kyzlink, Z. Klauda, J. Klecker, R. Kružík, M. de Rose, a další).

Své první divadelní zkušenosti získala díky Novému operetnímu studiu Brno, kde během let 2013-2015 ztvárnila dvě hlavní role, Alenu (Na tý louce zelený) a Julii (Bratránek z Batávie). V roce 2016 debutovala v roli Servilie (La clemenza di Tito) v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Následovaly další role. V letošní sezóně 2019/2020 se představí jako První žínka (Rusalka, MND), jako Pamina (Kouzelná flétna, ND Praha) a jako Ottavie (Korunovace Poppey, DJKT).

Od roku 2016 je také stálou členkou souboru Czech ensemble baroque pod vedením Romana Válka, který se zabývá autentickou interpretací staré hudby. S tímto souborem nastudovala již mnoho titulů, např. Gluck: Orfeo, Händel: Alexander's Feast, Saul, Mozart: Mass c minor, Requiem, Bach: Mass b minor, Magnificat, atd.).

Pravidelně se účastní kurzů a soutěží, např. masterclass s barokní ikonou Emmou Kirkby, kurzy Kateřiny & Adama Plachetkových. V srpnu 2018 se také stala laureátkou prestižní pěvecké soutěže Cesti competition v Innsbrucku. Objevuje se i v projektech, které spojují klasickou hudbu s jinými žánry, např. byla součástí Street choiru v projektu Vojtěcha Dyka Bernstein: Mass v letech 2016 a 2018.


Vilém Veverka, hobojista, patří k nejrespektovanějším českým interpretům. Absolvoval Pražskou konzervatoř (F. X. Thuri), Akademii múzických umění v Praze (Liběna Séquardtová) a opakovaně se účastnil kurzů významného francouzského hobojisty Jeana-Louise Capezzaliho. Zásadním impulsem v jeho uměleckém rozvoji však bylo účinkování v „Gustav Mahler Jugend Orchester“ a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Jeho profesní rozvoj podstatně obohatilo i dvouleté působení v Berlínské filharmonii (stipendista Karajanovy nadace) Víc než inspirátory mu byli též špičkoví zahraniční hobojisté – Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila jeho vítězstvím v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Sony Music Foundation (Tokio, 2003).

Jako sólista na sebe upozornil prováděním soudobé hudby, dnes jeho repertoár zahrnuje díla všech stylových období – od baroka po současnost. Spolupracuje s významnými českými i zahraničními orchestry, k nimž patří zejména PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Brno nebo Tokyo Filharmonic, Vancouver Symphony Orchestra, Bayerisches Kammerorchester, Münchener Kammerorchester, Slovenská filharmonie, Filharmonie Krakov atd.

Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20. století (L. Berio, B. Britten, E. Carter, M. Feldaman, W. Rihm, I. Yun, B. A. Zimmermann), včetně koncertů Bohuslava Martinů a Marka Kopelenta (A few Minutes with an Oboist). Jeho interpretační všestrannost podtrhuje nejen první česká kompletní nahrávka Dvanácti fantazií pro hoboj sólo Georga Philippa Telemanna (Supraphon), ale také první souborné provedení Triových sonát Jana Dismase Zelenky s „Ensemble Berlin-Prag“, který v r. 2011 spolu se členy Berlínské Filharmonie založil.

Vilém Veverka je primáriem souboru „PhilHarmonia Octet“ a ambasadorem francouzské firmy „Buffet-Crampon“. V roce 2014 působil jako „Artist in Residence“ na významném německém festivalu „Mitte Europa“. Jeho sólové album z roku 2015 „Oboe Concertos” (koncerty J. S. Bacha, A. Vivaldi a G. Ph. Telemanna s Ensemble 18+ je považováno za nejlepší českou desku svého druhu.

Společným počinem s harfenistkou Kateřinou Englichovou je vysoce ceněné album „Impressions" (Supraphon, 2017). V roce 2018 provedl - ve světové premiéře - společně s Tomášem Netopilem a FOK Koncert pro hoboj a orchestr od Jiřího Gemrota.

 

Fotogalerie

PC062047.jpg
PC062030.jpg
PC061992.jpg